Gezinstherapie

GezinstherapieGezinnen met problemen kunnen bij de Praktijk voor Psychotherapie terecht voor gezinstherapie. Gezinsproblemen komen vaak voort uit de problemen die de ouders meenemen. Dat wat de ouders met zich meedragen, wordt zichtbaar in het gedrag van de kinderen. Gezinstherapie richt zich op de wijze waarop gezinsleden met elkaar omgaan. Welke patronen er zijn en wat er nodig is om deze te doorbreken.

Wat zijn de oorzaken?

Soms hebben de problemen in een gezin een duidelijke oorzaak. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan ziekte, rouw, ontrouw van een partner, een nieuw samengesteld gezin, verslaving, financiƫle problemen of echtscheiding. Ook wanneer anderen zoals (schoon)ouders zich teveel met het gezin bemoeien kan dit een negatieve invloed hebben op het gezin.

Hoe worden deze problemen geuit?

Deze problemen kunnen zich op verschillende manieren uiten. Zo kan de communicatie binnen het gezin een probleem zijn, of zijn er vaak conflicten. Maar ook onverschilligheid, vluchten in werk of gebruik van alcohol of drugs kan een uiting zijn van een onderliggend probleem.

Het verbeteren van de gezinssituatie

Gezinstherapie is er op gericht om de gezinssituatie te verbeteren. Door de eigen problemen op te lossen en patronen te doorbreken zal de gezinsdynamiek veranderen. Ik help jullie hier graag bij. Naast gezinstherapie kun je bij de Praktijk voor Psychotherapie ook terecht voor relatietherapie, individuele therapie, hulp bij verslaving en bij een burn-out.

Wil je meer informatie of een afspraak maken? Neem dan contact met me op. De praktijk is bereikbaar op telefoonnummer 078 – 674 51 07.